Tuesday, October 9, 2012

Busuk

Baru2 ni aku kena balik Taiping untuk repair rumah sebb dah confirm nak buat homestay jadi kenalah buat touch up sikit almaklumlah rumah lama. Dua minggu aku kena tunggu rumah ,itu pun dalm dok tunggu banyak kerja yang tak betul aku suruh ulang semula.

Lepas je selesai pasang grill tingkap kami pun (aku ngan anak) bertolak balik ke Shah Alam pada hari Sabtu selepas sholat Zohor. Sampai sana klinik Kitty;s cottage dah nak tutup ,si Doc kena hantar pembantunya yg juga vet pulang ke rumah dia.Jadi dah tak de sape kat klinik tu.

Sampai je kat pintu klinik memang terkejut dengan bau kencing kuching yg menyucuk  lubang hidung aku ,astaghfirullah. Staff dan Doc tak dapat bauke? .Masa masuk ke tandas aku lihat banyak kain towel terendam dah mula berlendir jadi aku keluarkan dan bilas dengan air bersih sebelum aku masukkan dalm mesin pembasuh otomatik..Dulang2 yang ada air kencing aku keluarkan dan bersihkah ...begitu juga dengan dulang pasir..dan akhir sekali aku bakar potpouri agar aromanya meneyelubungi semua ruang lintup klinik tu .

Kami tidur di klinik malam itu ,kerana letih aku tidur nyenyak sekali . Terjaga waktu sholat subuh dan terus mandi serta ambil wudhuk .Kemudian operasi setersunya bermula ..Kutip semua sampah ,keluarkan semua bekas makanan kuching . Keluarkan dulang pelapik kandang dan juga dulang pasir. Kemudian aku akan kira berapa kandang dan isikan makanan dalam bekas makanan baru dan masukkan semula dalm kandang kemudian isi kan air guna jug yg muncung panjang . Selepas selesai satu bab aku akan cuci tray dengan guna pancutan air kemudian letak semula pada kandang kucheng .

Akhir sekali yang paling rumit ialah nak buang najis dalam pasir ..yang ini kena pakai codok seperti penapis . Mula2 najis yang aku codok aku buang dalam tong sampah yg ada plastik hitam tu ,kemudian pasir yg masih ok aku kumpulkan dalam satu bekas kerana pasir ini akan ditambah dengan pasir baru untuk dipakai pada hari seterusnya.

Semua bekas pasir ini akan di sembur dengan air sampai cuci dan dibiarkan kering sebelum dimasukkan pasir baru untuk sesi seterusnya...Kalau aku ada di klinik Insyaalah kucing2 yang ada dalam kandang tu tak akan berak berterabur sebab seperti manusia kita mesti tahu rutin mereka atau sekurang2nya perhati gelagat mereka kalau dah tercakar2 tu tanda nak berak atau kencinglah jadi cepat2lah bawa jamban dlam kandang ...


No comments: