Monday, December 17, 2012

Beza antara Kucing Jalanan dan Kucing Rumah

Seminggu bercuti tinggalkan klinik ,semalam (Isnin) baru balik.Kali ini ada tetamu istimewa ,bapa Vet sendiri.Macam biasalah klinik penuh dengan penghuni berkaki empat,itu yg bernasib baik yang kurang ,mungkin dah tinggal tiga atau dua.

Alhamdulillah,panjat syukur pada Allah swt kerana klinik ini masih diberi penghurmatan merawat kucing2 yang sakit dan ada juga tumpang  letak untuk dijaga sementara Tuan mereka terpaksa keluar daerah.

Aku dapat tahu kucing2 yang banyak kali ini datang dari satu pertubuhan NGO ,dan presidennya memang aku kagumi sebelum klinik ini dibuka lagi ...kadang-kadang aku termenung sendiri mengenang perjalanan hidup yang Tuhan aturkan .Sungguh mudah kalau dimudahkan Nya.

Ok  berbalik pada tajuk di atas ...semlam seperti biasa ketika urusan mencuci kandang bahagian belakang ,semua kuching-kucing kami lepaskan keluar....waktu inilah aku perhatikan kerenah kucing-kucing tersebut ...lepass je keluar semua menuju mencari air samada di atas lantai yang bertakung air atau di luar klinik .Jenuh pula kami angkat sekur demi sekur ke mangkuk air bersih dan makanan yang disediakan.

Bukan itu saja lepas makan dan minum ada yang akan keluar dan relaxed betul-betul di tengah jalan , sebelah kedai cuci kereta pulak tu ...gaya nak bunuh diri pun ada.Akhirnya aku kena tangkap dan masukkan semula ke dalam kandang walaupun mereka mengiau minta dibebaskan.Mahal betul harga sebuah kebebasan pada hari ini.Semuanya nak ditangkap semuanya nak dibunuh.

Ada pepatah mengatakan orang sakit kalau masuk hospital dia bertambah sakit betul ke? 
 

1 comment:

Iela Lullaby said...

Sokongggg...hrga kebebasan utk kucig skrg nie terlalu mahal..terlalu byk risikonyer..hurmm

Sme ler ngn ank2 bulus kt rumah tuh..

Tpksa di kurung demi keselamatan dorg..