Tuesday, November 13, 2012

Hari Kuching ?

Semalam Isnin ,klinik memang tutup dan hari ini hari raya kaum India sehari lagi klinik tutup tapi kerja di klinik berjalan seperti biasa sebb dlm klinik masih ada beberapa ekur yang tinggal untuk boarding dan ada juga 2 atau 3 ekur yng memang ada kes dan kena ward.

Sebelah pagi talipon asyik berdering ,saya rasa macam lemas kerana Vet tak mahu angkat ,reasonnya senang ini waktu cuti dan rihat dia ,sebagai ibu aku kena paham mana ada pekerjaan dalam dunia ni yang langsung tak boleh rihat jadi aku pun biar saja bunyi talipon tu mati sendirinya.

Dalam diam tak diam dah 4 bulan klinik ini beroperasi ..belum lagi cecah setahun jagung .Namun syukur Alhamdulillah setakat ini rekod pesakit cecah 250 nama. Kami pun baru dapat new vet yang sedikit sebanyk boleh bantu anak dalam menangani kes  bila banyak.

Oklah cuma nak cerita dalam dua hari ni aku terkejut juga bila tukar pasir sebelah malam dan pagi esuknya  berlambak2 najis kucing kalau timbang kilo mahu dekat 2 kilo kot .Kira punya kira kuching yang ada dlm klinik tapi tak bertuan mencecah 10 ekur .Biasanya kuching2 ini akan dikeluarkan dari kandang selepas isya ....Ada orang yang letak kuching ini tinggalkan sedikit ongkos dan biarkan  langsung tidak bertanya khabar ..masih lagi ok tapi ada jga tuan yang malas bela letak terus tanpa bagi satu sen pun kecuali kandang kucing tersebut. Dan ada juga kes kuching jalanan accident dan  dibawa ke klinik walau semua kos rawatan ditanggung mereka tidak mahu membela nya .Kuching-kuching ini pun masih ada di klinik sampai sekarang.

Masaalahnya klinik tidak boleh menampung kuching2 terpinggir ini dalam angka yang banyak.Masaalah bau najis yang kuat amat membimbangkan tambahan jika staff bercuti. Belum lagi masuk kos makanan dan pasir mereka, ruang yang sempit ,kuching bergaduh dll ...Apa yg pihak klinik harapkan agar mereka yang ingin melepaskan(tanggung jawab) kuching2 mereka ambillah iniatif sendiri seperti mencari owner baru ,iklankan atau bawa ke tempat2 yg ramai orang dan tunggu sampai ada yg mahu ,mungkin ada manusia2 yang berhati mulia  yg mahu mengambil dan membela mereka ,mudah2an sifat murni ini dapat pahala yang setimpal dari Allah swt ..




No comments: