Thursday, April 4, 2013

Persahabatan

Seorang sahabat yang baik adalah seperti satu kurniaan.Seekor kucing yang baik juga satu kurniaan . Aku kata aku sayang haiwan kucing ni dan aku dalam kategori pencinta kucing tapi tekaan aku agak meleset bila aku bertemu manusia yang sebenarnya kasih kan haiwan ni ,mereka kasih tanpa menilai kucing itu baik atau tidak cantik atau tidak ,pandai atau tidak . Hanya satu saja kategori kucing bagi mereka iaitu haiwan dan mereka sayang dan kasihankan haiwan .

Sahabat ini sanggup menyewa rumah untuk menyimpan semua kucing-kucing yang dijumpa atau dibuang oleh manusia. Sanggup mengorbankan wang dan tenaga untuk kucing-kucing ini...sanggupkah aku?Tidak.bila ada manusia seperti ini maka ramai pula manusia lain yang mengambil kesempatan ...rumahnya dah padat dengan kucing masih lagi ada manusia yang kononnya bersifat sayangkan haiwan cuba selamatkan kucing2 tapi tak boleh bawa balik kerumah untuk bela dan minta sahabat ni sumbat dalam rumah sewanya ,aduhai.

Sebenarnya kucing juga seperti manusia mempunyai penjaga iaitu penciptanya ...mereka boleh survive di luar sana .. kecuali yang accident ,yang kehilangan ibu tapi make sure yng ibunya betul2 hilang bukan pergi cari makanan. Sebabnya kalau engkau diberi pilihan untuk kasihankan antara sahabat ku dan kucing terbiar aku terpaksa berkata aku lebih kasihan pada sahabat ku kerana dia manusia yang difardhukan menghurmati jiran dan lain2..sedangkan binatang itu tidak difardhukan apa2...

Dalam keadaan kita berkawan ada orang yang cuba mempengaruhi kita dengan berbagai cerita ,perlukah kita mendengar nya  .Bagi ku lebih baik diam dan terokai sendiri alam persahabatan tersebut kerana itu lebih meyakinkan kita . Ada sahabat sekadar menumpang nama, ada sekadar menumpang cerita ,ada juga menumpang ada .









1 comment:

Iela Lullaby said...

errr...cm tahu je sape sahabat tuh :)